Dit jaar zijn we ook begonnen met groot onderhoud van BB-kromhout. De hulpmotor rookte niet en draaide als een zonnetje. Maar om de betrouwbaarheid te vergroten en om diverse lekkages te verhelpen hebben we besloten een kop reversie uit te voeren. Dit jaar zijn we ook begonnen met groot onderhoud van BB-kromhout. De hulpmotor rookte niet en draaide als een zonnetje. Maar om de betrouwbaarheid te vergroten en om diverse lekkages te verhelpen hebben we besloten een kop reversie uit te voeren. Bij het verwijderen van de cilinderkoppen bleek dat we er precies op tijd bij waren. Meerdere koelwater kanalen in de beide koppen waren verstopt en deels was het aluminium al weg gerot. Na de cilinderkoppen verwijdert te hebben we de cilinderblokken verwijderd. Ook dit was op tijd aangezien 1 zuigerveer op cilinder 6 in meerdere stukken om de zuiger zat. Na het plaatsen van nieuwe zuigveren en op frissen van het hoon patroon konden de cilinderblokken weer terug.      

Ook de cilinderkoppen zijn goed onderhanden genomen. De verrotte koelwaterkanalen zijn uit gefreesd en opnieuw verbust. Waarna de koppen bij HK technics zijn na bewerkt.  Hierna konden de koppen weer afgemonteerd worden en teruggeplaatst worden.          

Het koelerhuis wat echt in slechte staat was is in de tussen tijd bij de firma O.C.C. Brent onderhanden genomen. O.C.C. Brent heeft de complete koeler behuizing gecoat waardoor de behuizing weer voor jaren lek dicht is en beschermd is. Ook is het gehele brandstofsysteem onderhanden genomen, dagtank is gereinigd en voorzien van nieuwe peiltoestellen, er is een Separ filter in het systeem toegevoegd zodat eventueel vocht en vuil al voor de motor is verwijderd.  Ook zijn leidingen en slangen vervangen.Verder zijn de koelwaterpompen gereviseerd, diverse aanpassing gedaan om de betrouwbaarheid te vergroten.

Op zaterdag 13.04.2019 hebben we BB Kromhout weer voor het eerste gestart, dit ging heel soepel. Op wat kleine lekkages draaide de hulpmotor zonder problemen.De revisie werd mede mogelijk gemaakt door HK technics, O.C.C. Brent, D van Aard en iedereen die verder hierbij betrokken is geweest.

Bron Gijs de Jong HTD.                                  

Share This